Základní cíl:
- Poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání. Vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě.
- Rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami.
- Dlouhodobou prací a důsledným prosazováním pravidel a směrnic snížit rizika nevhodného a závadného chování žáků.
- Preventivně předcházet problémům pomocí neustálé údržby budovy školy.
Podmínky ke vzdělávání:
1.Vzdělávací program školy
- Základní prostředek k dosažení cílů bude plnění školního vzdělávacího programu, rozpracovaného tematickým plánem školy do jednotlivých předmětů (viz tematické plány školy).
- Při plnění vzdělávacího programu je důležité, aby vedle cílů poznávacích byly plněny i cíle hodnotové, orientované k formování osobnostních rysů a mravních vlastností žáků.
- Důsledně dbát na plnění kompetencí žáka, přiměřenost cílů k možnostem žáků a jejich posloupnost v rámci ŠVP.
- Zvýšit motivaci žáků k dosahování lepších výsledků především v hlavních předmětech.
- Klást důraz na čtenářskou, matematickou, finanční gramotnost a sociální gramotnost.
- Školní vzdělávací program vhodně doplňovat nabídkou povinně volitelných a nepovinných předmětů, případně zájmovou činností poskytovanou nejen z řad pedagogů.
- Evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením.
- Důsledně zpracovávat a plnit individuální vzdělávací plány pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i pro žáky nadané a talentované.
- Výchovu ke zdraví zaměřit na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků (užívání návykových látek, šikana apod.).
- Individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti.
2. Lidské zdroje, klima školy
- Zaměřovat se na celkové kulturní prostředí školy, na systém mezilidských vztahů. Ten je dán především vztahy mezi učiteli navzájem, učiteli a žáky, mezi učiteli a ostatními pracovníky školy, učiteli a rodiči, vztahy mezi vedením školy a pedagogickým sborem a v neposlední řadě i mezi žáky samotnými.
- Zajistit v maximální míře kvalifikovaný pedagogický sbor s využitím aprobací při tvorbě úvazků.
- Podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace.
- Podporovat zapojení pedagogů do národních a mezinárodních projektů.
- Provádět systematické hodnocení práce pedagogů, zajišťovat jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce, plánovat jejich profesní rozvoj.
- Zvýšit podíl učitelů s absolvovanými kurzy logopedické nápravy.
- Zlepšit spolupráci pedagogů, podpořit sdílení dobrých zkušeností. Zkvalitnit spolupráci mezi učiteli prvního a druhého stupně.
- Zlepšit spolupráci s rodiči. Aktivizovat členy školské rady a rady rodičů.
- Dosáhnout větší publicity, prezentovat výsledky školy různými formami i ve spolupráci se zřizovatelem za účelem pronikání do podvědomí veřejnosti a tím získání nových žáků.
- Vést děti k morálním hodnotám a pozitivnímu vztahu ke světu, k lidem a k přírodě rozvíjet environmentální výchovu.
- Dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení.
- Odstraňovat sociální, zdravotní a bezpečnostní bariéry.
3. Materiální zdroje
- Udržovat technický stav budov, ve spolupráci se zřizovatelem provádět opravy, měnit prostory školy vzhledem k potřebám ŠVP.
- Vytvořit bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost fyzických osob, jeho účinnost pravidelně prověřovat.
- Odborné a kmenové učebny postupně vybavovat moderními pomůckami, výpočetní a projekční technikou a novým nábytkem.
- Umožnit využívání materiálního zázemí školy širší veřejnosti.
- Pokračovat v úpravě venkovních prostor k aktivnímu odpočinku žáků i k výuce.
- Zaměřovat se na využívání nabízených možností, zejména EU fondů a projektů vyhlašovaných MŠMT.
- Získávání sponzorů na konkrétní akce školy, zvýšit podíl dalších osob na financování školy.
- Usilovat o získání dalších finančních prostředků pomocí nejrůznějších projektů a grantů,
- zvýšit objem prostředků získaných vlastní hospodářskou činností.
- Zajistit obnovu ICT vybavenosti.
- Spolupracovat s obcí při financování oprav budovy a zařízení školy.
Průběh vzdělávání:
1. Vyučování
- Sledovat vhodnost metod výuky k vymezeným cílům a obsahu výuky.
- Zaměřit se na kvalitnější komunikaci ve vyučování a nácvik sebehodnocení žáků i pracovních skupin.
- Využívat různých organizačních forem výuky vedoucích k samostatnosti žáků a orientaci v problému.
- Zvýšit odpovědnost žáků za učení, aktivitu a zapojení do průběhu výuky.
- Udržet, případně zvýšit nabídku konzultací, seminářů, kroužků doučování.
- Vytvářet příznivou atmosféru, uplatňovat individuální přístup k odlišným potřebám každého dítěte, alternativní postupy.
- Zaměřovat se na sociální a osobnostní rozvoj dětí, tvořivost, samostatnost, sebevzdělávání, schopnost dialogu.
- Průběžně pracovat na inovacích školního vzdělávacího programu a na strategiích jeho rozvoje, na základě zkušeností pracovníků a požadavků rodičů, v závislosti na skladbě žáků, identifikovat a vyhodnocovat silné a slabé stránky školy.
- Systematicky hodnotit dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech a sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání, výstupy pro hodnocení získávat z více zdrojů.
- Vytvořit vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření, vyhodnocovat její účinnost.
Kultura školy
1. Podpora žáků školou
- Dbát na zpětnou vazbu po aplikaci nového učiva, podporovat důvěru žáků ve vlastní schopnosti.
- Podporovat dovednost samostatné práce žáků, využívat ji jako východisko vzdělávání
- Vytvořit systém vedoucí k účinnější výchově v oblastech ekologie, rasové a náboženské snášenlivosti, xenofobie, úcty k lidem a k přírodě, k vytvářeným hodnotám.
- Vytvořit a udržovat na škole vstřícný a respektující komunikační systém, zahrnující pedagogy, děti i rodiče a veřejnost.
- Zajistit rovné příležitosti pro všechny děti (žáky), systematicky identifikovat individuální potřeby dětí při vzdělávání, spolupracovat s odbornými pracovišti.
- Vytvářet ve škole přátelskou atmosféru a ovzduší spolupráce, příjemného a bezpečného prostředí pro děti, pracovníky školy a rodiči.
- Dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení, prohloubení zájmu rodičů o dění ve škole.
- Odstraňovat sociální, zdravotní a bezpečnostní bariéry.
- Trvale vytvářet podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- Zvýšit podíl pozitivního hodnocení žáků.
- Aktivizovat práci žákovského parlamentu, při řešení problémů spolupracovat se školskou radou.
- Každodenní činností budovat vzájemný respekt pracovníků školy a žáků.
- Vytvořit pravidla pro efektivní komunikaci s rodiči pro dosažení vyšší otevřenosti školy a maximální využití potenciálu rodičů pro chod školy.
- Cíleně vyhledávat nadané žáky, úzce spolupracovat s PPP.
2. Výchovné poradenství
- Při řešení problémů spolupracovat s PPP, případně speciálním pedagogickým centrem, odborem péče o dítě, střediskem výchovné péče Dyáda a policií ČR.
- Zvýšenou pozornost věnovat prevenci rizikového chování žáků, o případných zjištěních informovat rodiče na třídních schůzkách (i mimořádných), využívat nabídek školících center a dalších institucí.
- Systematicky budovat školní poradenské pracoviště, ve kterém budou působit výchovný poradce a školní metodik prevence, usilovat o zajištění odborných služeb dalšími pracovníky.
- Poradenské služby školy zaměřit zejména na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření, prevenci školní neúspěšnosti, kariérové poradenství, podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných, péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi, vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů, metodickou podporu učitelům, spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci.
- V rámci prevence a řešení problémů využívat institutu třídnických hodin.
- Pravidelně zajišťovat besedy v K-centru a AIDS poradně, organizovat exkurse k volbě povolání.
Výsledky vzdělávání
1. Zjišťování výsledků, hodnocení
- Důsledně dodržovat Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která jsou součástí školního řádu.
- K zjišťování výsledků využívat i jiné metody – pozorování, rozhovory, testy, dotazníky ….
- Upřednostňovat pozitivní hodnocení, sebehodnocení, systematičnost.
- Využívat standardizovaných testů od akreditovaných organizací – Scio, Kalibro, Cermat..
2. Další výsledky vzdělávání
- Zapojení školy do vyhlášených projektů a dalších aktivit.
- Zajistit účast ve výchovně vzdělávacích soutěžích a olympiádách, sledovat a ohodnocovat umístění.
- Dobré výsledky reprezentace prezentovat různými formami na veřejnosti.
Řízení školy
- Plánování, kontrola a opatření ke zlepšení stavu v oblasti lidských zdrojů.
- Plánování, kontrola a opatření ke zlepšení stavu v oblasti materiálních a finančních zdrojů.
- Aktivizovat činnost poradních a metodických orgánů.
- Vytvořit účinný a srozumitelný systém autoevaluace školy.
- Do rozvoje školy zapojit ve větší míře SRPŠ a Školskou radu.
- Podpora pedagogů při dalším vzdělávání a při zavádění změn v rámci ŠVP.
- Zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy,
- Hodnotit a inovovat strategie a plány pro realizaci ŠVP
- zajistit podíl pracovníků na strategickém řízení a vlastním hodnocení školy, delegovat výkonné kompetence na co nejnižší úrovně řízení,
- Pravidelně vyhodnocovat personální rizika a přijímat opatření k jejich odstraňování, zejména v oblasti odborné kvalifikace pedagogů a věkové struktury.
- Zpracovat konkrétně formulovanou vizi školy, se kterou se pedagogové, rodiče a zřizovatel ztotožní.
Metody autoevaluace
- hospitace, prověrky a testy vedení školy
- výstupy z matriky a celkových výsledků školy (Bakaláři)
- řízené rozhovory, skupinové diskuse
- připomínky Školské rady, SRPŠ, žákovského parlamentu
- vlastní dotazníková šetření
- testy Kalibro, Cermat …
- výsledky soutěží a olympiád
- hodnocení klimatu školy nezávislou agenturou – Kalibro, Barvy života…
- autoevaluace učitelů
- výstupy z metodických orgánů a pracovních skupin
- jednání a závěry pedagogických rad
- sociometrická šetření
- účelnost a efektivita dalšího vzdělávání ped. pracovníků